CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Realitzada el 9 de gener la tercera mobilització per la retirada de l’augment del preu del transport públic de 2014, a 13 punts de l’àrea metropolitana de Barcelona

Dijous, 9 gener, 2014

Cartell mobilització 9 de gener

Aquesta protesta del dijous 9 de gener, ha estat convocada a les 19h a les estacions de Llucmajor, Torre Baró, Santa Coloma, Sagrera, Sant Andreu, Horta, Arc de Triomf, Fontana, Badalona, Castelldefels, Verneda, Clot i Plaça de Sants. Totes les concentracions confluiren a Plaça Sant Jaume de Barcelona, responent a l'augment d'entre un 3 i un 8% de les tarifes de 2014, per part de l'Autoritat del Transport Metropolità.

Un desafiament als barris més castigats per la crisi, l’atur i les retallades.

Aquesta pujada del preu del transport representa un nou desafiament cap als veïns i usuaris que observen que mentre l’administració retalla serveis, retira ajudes i desnona famílies, castiga els qui aposten pel transport públic: per a molts, l’únic transport per anar a treballar o per la recerca de feina.

Un servei públic que funciona com una empresa

El bitllet més venut, la T-10, tindrà un cost de 10,30€. Això significa un 5,10% més que l’any anterior i un 71% més que fa deu anys. La T-50/30 passarà a costar 42,50€, una pujada del 8,4%. Aquest augment continuat de les tarifes, molt per sobre dels increments de l'IPC, converteix el transport públic, pagat per tothom a través dels impostos, en un luxe per als usuaris i en un autèntic transvasament de fons públics cap a les empreses que el gestionen.

Tot això passa mentre s’eliminen línies d’autobús, s’elimina el bus de barri els diumenges i festius i, des de l’any 2007, s’ha anat reduint un 10% el servei d’autobús entre setmana i un 25% els caps de setmana.

Direcció de TMB i Xavier Trias, els culpables de l'augment del preu del bitllet

Mentre els barcelonins paguen el transport públic, l’empresa TMB que gestiona l’autobús i el metro de la ciutat, segons han denunciat reiteradament els seus treballadors/es, té una opacitat absoluta al voltant del seu pressupost i dels 603 membres de l’equip directiu, el seu salari fora de conveni i totalment desconegut, els cotxes oficials de que gaudeixen i el motiu pel qual càrrecs de PSC i CIU acaben ocupant llocs dins d’aquesta direcció

Hem de seguir aguantant que any rere any ens facin pagar més car el transport públic?

Hem de seguir pagant els excessos de les empreses que gestionen el servei de transport metropolità?

Per aquestes raons, des d'STOP PUJADES TRANSPORT PÚBLIC:

- Convoquem a veïns i veïnes a les concentracions impulsades des dels barris el 9 de gener, a les 19h, amb finalització a Plaça Sant Jaume, amb un objectiu:

- Retirada de l'augment del 2014 i congelació del preu del transport públic d'acord amb les tarifes del 2013.

STOP PUJADES TRANSPORT PÚBLIC

TELÈFON DE CONTACTE: 609.52.22.95


9 de gener a les 20h: concentració contra la pujada del preu del transport públic, per unes tarifes socials

Sumant càstigs a una ciutadania cada cop més desposseïda dels seus drets, el nou any ens porta una nova pujada de tarifes en el transport públic, mentre els ingressos de la majoria de la població, recordem-ho, lluny d’augmentar en paral·lel a aquestes tarifes, no fan més que disminuir.

D’esquenes a la realitat social, l’objectiu dels continus augments que hem patit els darrers anys no és altre que disminuir el finançament públic del transport via impostos i cobrir-lo amb l’augment de la contribució dels usuaris, que ha passat d’un 40% a un 47% en els dos darrers anys.

L’augment abusiu que això ha comportat suposa a la pràctica eliminar el caràcter social del transport públic, dificultant l’accés universal a aquest servei al·legant dificultats pressupostàries. Suposen també un cop per a la promoció d’aquest transport davant del transport privat i per tant per les polítiques de mobilitat sostenible de les quals l’Ajuntament hauria de ser el principal impulsor.

Fets com aquests demostren a més que, en les qüestions que estan a la seva mà, les polítiques aplicades per l’Ajuntament de Barcelona no difereixen de les polítiques antisocials de la Generalitat o l’Estat.

Davant d’aquesta situació les demandes veïnals són:

•Congelació del darrer augment aplicat a les tarifes, que assoleix xifres que no guarden cap mena de relació amb el poder adquisitiu de la població, com ara 10,30€ a la T10 o 42,50€ a la T-50/30. L’argument que títols com aquests no són d’ús quotidià per als barcelonins afegeix la burla a una política tarifària que castiga els més febles.

•Transparència en els comptes del transport públic. Qüestions com la profusió de càrrecs directius amb salaris desconeguts i fora de conveni a TMB, la principal empresa operadora a Barcelona, no ajuden a pensar que la seva gestió es fa rigorosament amb els criteris d’interès públic que correspon a la seva naturalesa d’empresa pública.

•Creació d’una taula social per fixar les tarifes del transport públic que tingui com a objectiu bàsic adequar els preus als ingressos de la població i on tinguin cabuda els diferents agents socials. La fixació d’una tarifa social de la qual puguin beneficiar-se les classes més desfavorides en els seus desplaçaments diaris hauria de ser una prioritat per a aquest Ajuntament.

Per tot això cridem a la ciutadania a mobilitzar-se el dijous 9 a les 20h davant l’Ajuntament de Barcelona. El transport públic és un dret, no un privilegi!

Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (Favb) - Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)


Tercera jornada de mobilitzacions contra la pujada del bitllet al transport públic metropolità

Nova jornada de mobilitzacions contra la pujada del preu del bitllet al transport públic metropolità convocada per la Federació d'Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona (FAVB) i pel col·lectiu per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Fins a dotze punts de l'àrea metropolitana van dur a terme protestes a les seves respectives estacions ahir a les set de la tarda. Les accions, que van confluir a les 20h en una concentració a la barcelonina plaça de Sant Jaume sota el lema "Prou d'abusos! El transport públic és un dret, no un privilegi!", denunciaven l'augment d'enguany de les tarifes entre un 3% i un 8%, a instàncies de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Aquesta convocatòria segueix el fil de les protestes que es van dur a terme de forma descentralitzada el 30 de desembre de 2013 i el 3 de gener d'enguany exigint la congelació del preu del bitllet. De la primera en van respondre tres barris, de la segona nou i així fins a la dotzena que ahir hi van dur a terme concentracions.

La FAVB i la PTP denuncien que la contribució de la usuària ha passat d'un 40% a un 47% els darrers anys i, amb la mobilització, exigeixen, també, la congelació del darrer augment aplicat a les tarifes, amb la creació d'una taula social amb la qual adequar els preus als ingressos de la població i transparència pel que fa als comptes del transport públic. Aquesta última demanda està relacionada amb la denúncia reiterada dels sindicats del transport públic metropolità, que asseguren que hi ha càrrecs directius els sous dels quals són desconeguts per trobar-se fora de conveni.

La decisió ha implicat que el preu del bitllet senzill, vàlid a tramvia, metro i autobús, s'incrementi un 7,5%, situant-se als 2,15 euros. La targeta T-10 passa a valdre 10,30 euros, amb un increment del 5,10%, i la T-50/30 42,5 euros, amb un augment del 8,4%. En anteriors mobilitzacions, els grups convocants assenyalaven, com a responsables d'aquesta situació, els convergents Santi Vila i Joaquim Forn i el socialista Antoni Poveda, tots ells al capdavant de l'ATM.

Els sindicats també denuncien l'apujada

La secció sindical de la Confederació General del Treball (CGT) al metro de Barcelona, el grup majoritari al comitè d'empresa, assegura en un comunicat que l'increment del preu del bitllet no servirà ni per augmentar el número de trens que ofereixen servei, ni per contractar nou personal, ni per adquirir nou material, ni per pujar els sous de les treballadores que es troben subjectes al conveni signat amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), un col·lectiu que, segons l'organització anarcosindicalista, ja fa quatre anys que els té congelats. El sindicat considera que el motiu pel qual es podria justificar aquest increment el trobem en el 10% del personal de TMB amb un salari fora de conveni i per la subcontractació de serveis que, segons afirmen, podria dur a terme la mateixa plantilla sense costos suplementaris. "Per què seguim sent una empresa superpoblada d'alts directius vinguts de la política i sense cap coneixement sobre el transport públic de viatgers?", es pregunten al comunicat.

La secció del mateix sindicat als autobusos barcelonins, CGT-PSA (sigles de Plataforma Sindical d'Autobusos), també ha expressat el seu rebuig a la pujada, insistint així mateix en la "incompetència" que, segons aquesta, provoca el fet de tenir un nombre tan elevat de càrrecs directius fora de conveni.

Comissions Obreres (CCOO), per la seva banda, també ha convocat a l'esmentada concentració i ha afegit una nova dada al seu comunicat d'adhesió: segons l'ATM, la T-10 i la T-50/30 són els bitllets emprats pel 79,80% de les usuàries del transport públic i, amb els càlculs de CCOO, els bons s'apugen diset i 28 vegades l'Índex de Preus del Consumidor (IPC).

http://www.directa.cat/noticia/tercera-jornada-mobilitzacions-contra-lapujada-del-bitllet-al-transport-public-metropolita

>>> En documents adjunts pdf dels Comunicats de premsa de STOP PUJADES TRANSPORTS, FAVB i PTP, i COMITÈ EMPRESA FMB (Metro de Barcelona).

- Acció 9 de gener de les assemblees de La Verneda-Sant Martí, Badalona i Clot en defensa d'un transport públic a preus populars.

http://www.youtube.com/watch?v=GMyAgQ5wv5Q&feature=youtu.be&a

- #stoppujadestransport manifestació Plaça Sant Jaume, Barcelona 9-1-2014 (1)

http://www.youtube.com/watch?v=39uvqyWOEZo&feature=youtu.be

- #stoppujadestransport manifestació Plaça Sant Jaume, Barcelona 9-1-2014 (2)

http://www.youtube.com/watch?v=euC8-kWi96s&feature=youtu.be&a

- #stoppujadestransport manifestació Plaça Sant Jaume, Barcelona 9-1-2014 (3)

- #stoppujadestransport manifestació Plaça Sant Jaume, Barcelona 9-1-2014 (4)

- #stoppujadestransport manifestació Plaça Sant Jaume, Barcelona 9-1-2014 (5) Opina Economista Miren Etxezarreta

Attached documents