CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

El 28 de febrer la PUDUP convoca una jornada de vaga a les universitats catalanes i manifestacions contra les retallades en l’ensenyament superior i exigint la derogació de la LOMQE

Dissabte, 23 febrer, 2013

MANIFEST VAGA 28 FEBRER PUDUP

Estudiants, professorat i PAS som plenament conscients de l’emergència social que viuen els nostres centres educatius. I d’aquí sorgeix la necessitat de donar una resposta contundent capaç de provocar un viratge de les actuals polítiques neoliberals que ens regeixen, a través de les quals precaritzen les nostres vides i les de les generacions que vindran –retallant conquestes laborals i salarials, desnonant-nos, privatitzant serveis públics, reprimint-nos…–, disfressant-ho de normalitat i intentant generar por. Es tracta de polítiques han estat imposades públicament pels governs espanyol i català, però la comunitat universitària sap que no són més que els titelles de les altes esferes financeres. Aquests mateixos que ens faran pagar un deute aliè mentre transformen l’educació en una eina de reproducció social del capitalisme, d’adoctrinament ideològic i de creació de mà d’obra.

En aquest sentit, l’alienació i el control social esdevenen els principals objectius de la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE) impulsada pel ministre José Ignacio Wert. Aquesta reforma potencia la segregació sexista tot legalitzant el finançament dels centres que segreguen per criteris biològics l’alumnat, i serveix per eliminar la immersió lingüística en català a la nostra societat. Però no només això, sinó que la LOMQE segrega l’estudiantat d’acord amb la seva classe social, tot equiparant la condició de classe amb la capacitat per estudiar, alhora que implanta un sistema de jerarquització dels centres educatius –tal com ho fa la Llei d’Educació de Catalunya (LEC)–. Així mateix, s’assegura un sistema educatiu mercantilista en què la competitivitat entre centres –i entre estudiants– n’esdevé un dels pilars bàsics. S’incrementen desorbitadament els preus públics i es redueixen els ajuts i les beques dràsticament, de manera que s’impossibilita l’accés general de les classes populars a l’educació superior. Així s’avança en la privatització de l’educació, ja que es fomenta el negoci educatiu, excloent explícitament de l’educació bàsica tota l’etapa d’educació infantil, els batxillerats, els graus mitjans i superiors i el règim especial.

Pel que fa a la universitat, l’estratègia és idèntica. Com ja fa temps que denunciem, el Procés de Bolonya continua amb l’Estratègia Universitat 2015. La finalitat bàsica rau a inserir la universitat dins dels circuits empresarials i, per fer-ho, se’n redefineixen els sistemes de governança i de finançament. Per una banda, els representants de les elits econòmiques estan duent a terme, en silenci, una reforma del sistema de governança universitari. Pretenen restar encara més competències als òrgans de govern més representatius mentre, sense vergonya, obren les portes als representants del món empresarial, als quals atorguen un gran poder de decisió sobre el nostre coneixement. D’aquesta manera, deixen que siguin les empreses les que decideixin d’una manera determinant l’oferta docent de les nostres carreres, basant els objectes del nostre coneixement en termes d’“eficiència”. Tot això ho fan amb la clara voluntat d’establir la verticalitat en la presa de decisions i eliminar els magres rastres de democràcia que podia conservar la universitat, que volen transformar a semblança d’una empresa.

Per l’altra banda, si bé històricament l’Estat espanyol ja ha destacat per la manca d’inversió pública en l’educació, la situació s’agreuja en temps de reconcentració del capital. S’han dut a terme retallades dràstiques dels pressupostos en educació (reduïts un 46’2% en els darrers dos anys) i R+D+I (reduïts un 40% en els darrers quatre anys), que han comportat la supressió quasi total del sistema d’ajuts i beques i l’eliminació de les beques de mobilitat Sèneca i Erasmus, entre d’altres. I encara més: han creat l’escenari perfecte per justificar la necessitat de recórrer al finançament privat que tant predicaven. D’aquesta manera, al darrer any hem vist un augment descarat de taxes universitàries, la qual cosa ha dut moltes estudiants a no poder accedir o continuar amb els estudis, d’altres a matricular-se en menys crèdits, i d’altres a sol·licitar crèdits bancaris per accedir a l’ensenyament superior. Però les que ja no poden estudiar no són les úniques que ja no hi són: no podem ometre-hi els acomiadaments massius de professorat i PAS que s’han produït (més d’un miler en dos anys), alhora que aquelles que encara no han estat expulsades dels seus llocs de treball han quedat relegades a la precarietat laboral.

Totes les dades anteriors evidencien que el sistema educatiu públic està sota el control del sistema financer i que deixa de donar resposta a les necessitats socials per situar-se sota els designis del mercat i resoldre les necessitats del sistema capitalista neoliberal. Des de la PUDUP ens oposem radicalment a aquest model, i advoquem per una transformació del sistema educatiu com a espai de creació conjunta del coneixement i de desenvolupament humà i social. Volem un sistema educatiu al servei de les classes populars, al qual puguin accedir totes les persones, un sistema educatiu amb l’objectiu de combatre la inferiorització de la majoria popular i de construir una societat basada en la igualtat, la llibertat, la democràcia i la justícia social.

No volem pagar el seu deute amb la nostra educació. Per tant, anunciem un cicle de lluita que s’iniciarà amb la vaga del dia 28F i amb un seguit d’accions prèvies, i que s’estendrà fins a aconseguir la derogació de la LOMQE, la destitució del ministre Wert, la retirada de les taxes imposades i la construcció d’un sistema educatiu públic i gratuït que respongui a les veritables necessitats de la majoria social.

SORTIM ALS CARRERS PER RETORNAR L’EDUCACIÓ A LA SOCIETAT, I LA SOCIETAT A L’EDUCACIÓ!!!

28F, l’educació és de tothom, el deute és vostre:
no devem, no paguem

Plataforma Unitària en Defensa de la Universitat Pública (PUDUP)

http://reconstruimlapublica.wordpress.com/


Les universitats catalanes enceten un cicle de lluites per forçar la destitució de Wert i la rebaixa de taxes

La primera acció important es viurà el 28 de febrer, amb una jornada de vaga i una manifestació contra les retallades en l'ensenyament superior i exigint la derogació de LOMQE. La PUDUP, que convoca la protesta, alerta que l'actual sistema universitari públic està patint un "procés de destrucció" i planteja mesos de mobilitzacions per evitar-ho.

M. Font

El dijous 28 de febrer hi haurà la primera vaga universitària de l’any, amb l’objectiu de fer un crit d’alarma per la situació “d’emergència social” que viuen els centres educatius del país. Aquest és el diagnòstic de la Plataforma Unitària en Defensa de la Universitat Pública (PUDUP), que agrupa estudiants, professorat i personal d’administració i serveis (PAS) i ha convocat la jornada de protesta. La mobilització no es reduirà a la jornada de vaga i a la manifestació que a les 12:30 hores es farà el mateix dia, sinó que en aquesta ocasió els sectors més sensibilitzats de l’ensenyament superior públic estan disposats a convertir el segon semestre en un cicle de lluites amb l’objectiu d’aconseguir la retirada de les noves taxes universitàries –que han encarit al voltant d’un 65% els estudis aquest curs-, forçar la destitució del ministre d’Educació, José Ignacio Wert, i la derogació de la Llei Orgànica de la Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE), la reforma educativa impulsada per l’esmentat ministre.

“Som conscients que amb un dia de lluita no aconseguirem tombar un procés de destrucció de les universitats públiques catalanes”, ha reconegut el professor Gerard Horta, que ha participat a la roda de premsa que ha fet la PUDUP aquest dimecres en representació dels docents. Laura Gené, estudiant i portaveu de la PUDUP, ha subratllat que el 28 de febrer ha de ser “només el punt de partida” d’unes mobilitzacions que, previsiblement, s’estrendran durant diversos mesos. Les mesures de pressió que es portaran a terme un cop passada la jornada de vaga no s’han concretat, però Gené ha citat com a exemples les lluites que van portar els estudiants al Quebec, amb cinc mesos d’aturades i mobilitzacions constants fins a aconseguir que es fes marxa enrere en l’increment de les taxes, o a França, en oposició a la reforma educativa. Els sindicats CGT i COS donen cobertura a la vaga del professorat.

“Hem d’assumir que això s’ensorra i que si no ho aturem no hi haurà universitat pública en tres anys”, ha sentenciat Horta, que ha apuntat que tant des del personal docent i investigador (PDI) com des del PAS es comprometen a tirar endavant mesures amb les quals puguin “curtcircuitar” l’aplicació d’acomiadaments i retallades. Horta ha denunciat que amb l’encariment dels preus s’està convertint l’educació en un “privilegi” i ha afirmat que les noves taxes potser no han fet disminuir, de moment, el nombre d’alumnes matriculats, però sí que han provocat que molts estudiants cursin menys crèdits que en anys precedents, perquè no poden afrontar els nous costos.

Rebuig als estudiants com a clients

El professorat que forma part de la PUDUP reclama aturar els acomiadaments, tant de docents com de PAS, acabar amb la precarització de les condicions laborals i que s’eviti la supressió d’estudis “sota criteris economicistes”. “Entenem que l’educació hauria de ser un mitjà per a l’emancipació i justícia social, però les reformes estan mercantilitzant l’ensenyament i convertint l’estudiantat en clients, de manera que ens porten cap a l’abisme”, ha comentat també Gerard Horta. En representació del PAS, Chus Núñez ha denunciat que una tercera part d’aquest col·lectiu està en una situació “precària” amb contractes temporals i sense saber si podran continuar treballant. “Pensem que els estudiants són el futur i no clients”, ha afegit.

En el manifest que convoca l’aturada, la PUDUP cita el finançament de centres que segreguen l’alumnat per sexe o el cop que suposa cap a la immersió lingüística com alguns dels motius per oposar-se a la LOMQE. També hi afegeix la implantació d’un “sistema de jerarquització dels centres educatius –com també fa la Llei d’Educació de Catalunya (LEC)” i l’establiment d’un “sistema educatiu mercantilista en què la competitivitat n’esdevé un dels pilars bàsics”, tot avançant cap a la “privatització de l’educació”. Les dràstiques retallades en educació dels darrers anys es veuen com “l’escenari perfecte per justificar la necessitat de recórrer al finançament privat”. Com a alternativa, la PUDUP defensa un sistema educatiu que sigui un espai de “creació conjunta del coneixement i de desenvolupament humà i social”, a banda d’estar “al servei de les classes populars”.

A banda de la jornada de vaga del 28 de febrer, la PUDUP també ha fet una crida a participar a les mobilitzacions de les diferents lluites socials que es portaran a terme el dissabte 23 a Barcelona i farà altres accions, com classes al carrer, els dies 25 i 26.

http://www.eltriangle.eu/cat/notices/2013/02/les_universitats_catalanes_enceten_un_cicle_de_lluites_per_forcar_la_destitucio_de_wert_i_la_rebaixa_33984.php