CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Crònica sobre la Conferència de la Reforma Laboral del 2012

Dimecres, 28 març, 2012

Conferència Reforma Laboral 23-03-12

De reeixida i profitosa podem qualificar la Conferència celebrada el passat divendres dia 23 a les Cotxeres de Sants de Barcelona, prop de 200 delegats i delegades de la CGT de Catalunya vam assistir a una clarificadora sessió formativa sobre les penúltimes mesures anti laborals aprovades pel Partit Popular amb la inestimable col•laboració de CiU.

Una nova Conferència de Delegats i Delegades presentada pel Secretari de Formació Pepe Berlanga, qui després de recordar les celebrades els últims mesos del 2011, on ja auguraven nous retrocessos de drets, va presentar al ponent, Carles Hugo Preciado jutge del Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, qui ens va entusiasmar amb una penetrant i alhora suggestiva exposició sobre la reforma laboral, la qual podem qualificar, sense por d'equivocar-nos, de profund retrocés en els drets dels treballadors i treballadores.

De la interessantíssima i prolífica intervenció podem fàcilment concloure que aquesta reforma irromp en terrenys de dubtosa constitucionalitat, entre d'altres podem apreciar-la pel que fa al nou període de prova, d'un any, en el contracte de suport als emprenedors, la descausalitat en l'acomiadament i el menor control judicial, la imposició d'arbitratges obligatoris en el supòsit d'inaplicació del conveni col•lectiu per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o productives, ...

- Però és que a més s'incorporen mesures que permeten que les ETT operin com agències de col•locació, caminant cap a la comercialització de l'infortuni que suposa l'atur i la prestació per desocupació.
- Es modifica el contracte de formació i aprenentatge precaritzant-lo en molts aspectes, en el qual es podrà romandre fins als 30 anys, almenys fins que la taxa de desocupació no descendeixi per sota del 15%.
- De nou es multipliquen les bonificacions dels contractes precaris, conseqüentment es redueixen alarmantment els ingressos de la Seguretat Social.
- S'estableix un contracte per temps indefinit de suport als emprenedors, amb un període de prova d'un any, el que significa senzillament l'acomiadament lliure i gratuït durant el primer any de la relació laboral.
- S'implanta la possibilitat de fer hores extres en els contractes a temps parcials, augmentant la flexibilitat dels mini jobs, i gaudint de treballadors a la carta, i sense possibilitat que compatibilitzin el treball precari amb un altre, a causa de l'alta disponibilitat que aquests treballs comportaran.
- S'instaura el contracte a distància, adaptant una directiva comunitària que se sustentava en altres ocupacions, el legislador espanyol obre el ventall, i es podrà assignar als treballadors a gust de l'empresari i a qualsevol centre de treball, manipulant així la base electoral de les eleccions sindicals al seu sencer plaer.
- Se suprimeixen les categories professionals i se substitueixen per amplíssims grups professionals, i la mobilitat funcional gairebé il•limitada. A partir d'ara tots podrem fer gairebé de tot.
- L'empresari podrà distribuir al seu gust el 5% de la jornada, sense negociació.
- La mobilitat geogràfica es pot exercir amb moltíssima més facilitat, al desfigurar les causes que la justifiquen, que seran només raons de competitivitat, productivitat o organització
- Es facilita fins l'absoluta discrecionalitat la modificació substancial de les condicions de treball.
-De la desvinculació salarial existent anteriorment es passa al despenjament de gairebé tot el conveni, perdent virtualitat la vinculació dels convenis col•lectius, suprimint la ultra activitat dels convenis.
- Es prima el conveni d'empresa, on les representacions dels treballadors i el poder sindical és més feble.
- Si transcorreguts dos anys de la denúncia no es firma un altre conveni, s'aplicarà el superior.
- L'empresari no necessita autorització administrativa per acomiadar, suspendre el contracte, reduir la jornada d'una gran part de la plantilla (mesures col•lectives).
- Desapareixen els EROs i ara qui decidirà serà l'empresari.
- Desapareix la justificació de les causes d'acomiadament objectiu, per reduir la jornada o suspendre contractes.
- Amb dos trimestres de descens del nivell de vendes es podrà acomiadar al 10% de la plantilla en empreses amb més de 100 treballadors.
- Encara que l'absentisme a l'empresa sigui del 0%, es podrà acomiadar per estar malalt, a tall d'exemple, faltant només 8 dies en dos mesos de forma justificada per malaltia comuna.
- Es redueix la indemnització per acomiadament improcedent de 45 dies/any amb un màxim de 42 mensualitats a 33 dies/any amb un màxim de 24.
- Se suprimeixen els salaris de tramitació excepte en els casos d'opció per readmissió, havent de suportar el treballador el cost del temps que tarda a dictar sentència, de manera que es desincentiva l'exercici d'accions i s'abarateix més encara l'acomiadament, incentivant la no readmissió .
- Es preveu la possibilitat d'acomiadar treballadors fixos de l'Administració Pública, fins i tot encara que hagin accedit per oposició, per la mera concurrència de causes econòmiques, tècniques, organitzatives o productives.

Aquesta reforma, com les anteriors, no servirà tampoc per crear ocupació, s'ha utilitzat el pretext de la crisi per desequilibrar encara més la balança de les relacions laborals del costat de l'empresa.

Si davant aquest extens ventall de mesures algú té dubtes sobre la necessitat de la vaga general, programada per al 29m, i les necessàries mobilitzacions que haurem programar amb posterioritat fins aconseguir la total retirada de les polítiques antilaborals, que s'ho miri.

Acompanyem document ampliant la informació utilitzada durant l'esmentada Conferència i una selecció d'imatges de l'esdeveniment.

Attached documents