El Tribunal Suprem ens dóna la raó sobre la regulació de la Jornada de Treball en els Remolcadors - CGTCatalunya.cat
Què és la CGT | On trobar-nos | Afiliació | Butlletí
C/ Burgos 59, baixos - 08014 Barcelona - Telèfon: 935 120 481 - http://www.cgtcatalunya.cat - spccc@cgtcatalunya.cat

El Tribunal Suprem ens dóna la raó sobre la regulació de la Jornada de Treball en els Remolcadors
dimecres 26 d'octubre de 2016 / Comunicats / Visites: 176
Menéame

El Tribunal Suprem ens dóna la raó sobre la regulació de la Jornada de Treball en els Remolcadors

El treball seriós i constant de CGT ha donat fruits.
La important sentència tindrà conseqüències positives per a les condicions de treball en tot el sector.

En aquest enllaç web http://salvamentomaritimo.org/, podeu veure i descarregar la sentència del Tribunal Suprem (les pàgines més importants són 1, 21, 22, 23, 24, 25), que anul·la el Laude Arbitral de 2014 i així mateix la sentència de Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que ratificava dit Laude, el qual fixava en 132 guàrdies anuals la jornada de treball en els Remolcadors de BCN. Tal sentència es va recórrer per iniciativa del sindicat CGT amb la participació dels restants sindicats que conformen el col·lectiu de Remolcadors de Barcelona.

Segons ens explica el nostre assessor jurídic en tot aquest procés, qui va interposar el recurs davant el Suprem, aquesta sentència és de summa transcendència, no solament per al remolc a Barcelona sinó també en la resta dels ports d’interès general de tota la península, atès que senta un important precedent des d’ara en la interpretació de la legislació espanyola sobre aquest tema: bàsicament, un remolcador portuari no pot assimilar-se - com pretenia la part contrària - a un buc mercant o a un buc de pesca, on les circumstàncies imposen romandre molts dies en el mar i els tripulants no poden acabar la guàrdia i marxar a la seva casa. Per fi, en el Suprem de Madrid, s’ha comprès que aquesta situació no és habitual en el cas del treball en els remolcadors.

Per això dictamina "amb caràcter imperatiu" que ha d’interpretar-se la llei de Jornades Especials des dels seus preceptes de limitar les hores de presència a un màxim de "20 hores setmanals de mitjana en el període de referència d’un mes". Al mateix temps, es recorda el límit de les 1.826 "hores efectives" que fixa l’Estatut dels Treballadors. La sentència del Suprem descriu que tots dos límits sí es compleixen en el conveni actual de Remolcadors de Barcelona, però no es complien en la jornada que contenia el Laude, i per això, ho invalida per sempre. El fet és que, a partir d’aquesta sentència, qualsevol conveni col·lectiu del sector que sobrepassi aquests límits legals vulnera normes de "DRET NECESSARI" i esdevé en clarament IL·LEGAL.

D’altra banda, el nostre assessor, ens comenta que la sentència esgota la via ordinària, amb el que estem davant una sentència ferma i que senta un criteri jurisprudencial; una cosa que no hagués estat així si simplement haguéssim guanyat el Laude al seu moment. La victòria ha trigat, però és segura i ens protegeix per al futur. És doncs, un triomf sindical i social per a tots els treballadors de remolcadors d’aquest país que ho sàpiguen i vulguin aprofitar-ho.

El procés ha estat lent i costós, però des de la CGT tenim clar que va valer la pena. Des que es va iniciar la conflictivitat amb les empreses, fa ja uns tres anys i arran de "la crisi", des del nostre sindicat no hem abandonat la lluita, sempre des de la responsabilitat, la mesura i la legalitat, buscant la participació de tots els treballadors i promovent en assemblea les decisions importants.

Es va iniciar l’hostilitat quan en 2013 les empreses van retirar el remolcador de 12 hores (vacances) de forma unilateral. Des de CGT plantegem un "Conflicte Col·lectiu" perquè enteníem que modificava les condicions de treball, es va guanyar i es va recuperar el vaixell.

El següent "atac" de la patronal, als dos mesos, va consistir a intentar imposar de forma sobtada i en 15 dies un règim de 165 guàrdies anuals (14 dies de guàrdia seguits) i prescindir d’un terç de la plantilla. Es va impedir el desastre des de la iniciativa de CGT mitjançant un Preavís de Vaga i aconseguim que dos mesos més tard s’iniciés la negociació del Conveni. La llei laboral ens va obligar a passar per un Laude que dirimís les diferències insalvables en matèria de jornada, el qual va resultar parcialment favorable a les empreses (demanaven 144 guàrdies i van aconseguir 132) en una primera instància i en el TSJC.

A partir de tot això hi ha hagut lluita sindical paral·lela i coordinada (vagues, denúncies, limitació d’hores extra, etc.). Ens van aplicar el Laude injustament; sense ser ferma la sentència del TSJC i una vaga responsable a temps parcial que va durar més de tres setmanes ens va restablir en la nostra jornada de 109 guàrdies tot esperant la sentència del Suprem. En els processos jurídics, la victòria que compta és la victòria final, que és la nostra, la vostra, per a tots.

Els membres del Comitè de Vaga i delegats de CGT a Barcelona volen agrair especialment als que ens heu brindat el vostre suport i heu confiat durant tots aquests anys en nosaltres, ja des d’aquella lluita que va començar el 2005 per defensar tres tripulants per vaixell en contra de dos que volia la patronal, i en la qual al costat dels nostres assessors i experts marítims del sindicat aconseguim convèncer a l’administració marítima (estudis, informes i visites a diversos Directors i Sotsdirectors Generals de Marina Mercant) que dos tripulants per vaixell seria una temeritat i acabaria en accidents molt greus. Finalment, l’administració també va dictaminar al nostre favor, decretant tres tripulants per vaixell en port.

En fi, que el vostre suport i confiança en nosaltres i en CGT ens ha procurat més força i moral per a una fructífera lluita que ja dura molts anys. Hem guanyat també aquesta partida, no obstant això, estem convençuts que no podem baixar la guàrdia i caldrà continuar atents i disposats a defensar-nos quan faci falta. Als que desconeixen tots els conflictes superats, amb molt esforç, treball i moltes hores dedicades (invisibles), per portar poc temps en el sector, els convidem a la reflexió, al fet que s’informin bé de les nostres actuacions i al fet que ens brindin la seva confiança. Recordem també la importància d’estar organitzat en un sindicat honest, honrat i coherent. Model que resulta, com es demostra dia a dia des de CGT, eficaç en la defensa dels nostres drets i en la millora de les nostres condicions de treball, però que per a això sigui possible, és fonamental que les persones treballadores participin activament a assegurar tenir organitzacions sindicals sanes.

En qualsevol cas també estem agraïts a tots els companys que, d’una forma o una altra i des del lloc que al seu moment decidissin, ens van ajudar en major o menor mesura en aquesta lluita.

Salut a Totes

Barcelona a 21 d’Octubre de 2016

CGT Remolcadors de Barcelona
CGT Sector Mar i Ports

Comparteix
 Convertir a ebook |  Enregistrer au format PDF Guardar com pdf

Fer un conmentari

Vols contactar amb la CGT de Catalunya? Aquí tens informació de com afiliar-te. Pots informar-te d'on trobar-nos aquí. Si ho prefereixes pots seguir els nostres perfils de Twitter i Facebook. Consulta aquí el llistat de perfils a les principals xarxes socials.

Rànquings 365 últims díes
  1. Demanda judicial de vulneració de drets fonamentals contra CINGLES BUS ( SAGALÉS )
  2. Noves diligències pel cas de l’accident d’IQOXE indiquen que l’empresa hauria estat funcionant sense cap Pla d’Autoprotecció homologat des de l’inici de la seva activitat
  3. Una sentència que ataca les llibertats i els drets civils
  4. Formulari d’afiliació (beta)
  5. Concentració 25-S al Parlament de Catalunya i material Llei Aragonés
  6. Contra la repressió i els nous muntatges policials, llibertat detingudes
  7. Per la reconstrucció del forn i la continuïtat de l’ocupació al Baix Penedès
  8. La CGT denuncia escassetat de material de protecció adequat per als sanitaris de la demarcació de Tarragona i les deficients mesures de prevenció i protecció
  9. La CGT a Parcs i Jardins sobre l’accident al Parc de la Ciutadella
  10. La nefasta tornada a l’escola planificada per la conselleria d’ensenyament va directa al fracàs

Llicència de Creative Commons Subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 2.5 de Creative Commons
Lloc desenvolupat amb SPIP 3.2.3 [20352] | Squelette basat en el tema visual dissenyat per Fuksia
Webmaster - webcat@cgtcatalunya.cat | RSS | XHTML vàlid