CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

La vaga a l’FNAC, un exemple de vaga viral

Dimarts, 1 juliol, 2014

La vaga a l'FNAC El Triangle va esdevenir també vaga viral

Una vaga de desprestigi de la marca FNAC amb l'impuls de xarxes socials i vaga de signatures de 80 escriptors/es el passat 23 d'abril a Barcelona.

Fins ara, les vagues es convocaven amb l'objectiu central d'afectar la capacitat de producció als centres de treball, mesurat exclusivament amb el seguiment dels treballadors/es en la convocatòries de vaga, en el lloc de treball i la pèrdua de capacitat productiva, com a forma de protesta per la millora de les condicions de treball, i en els darrers temps, a resistir la dilapidació de condicions de treball o de pèrdua de llocs de treball.

El cas de la vaga de l'FNAC El Triangle, ha trencat el rol de vaga industrial, primerament perquè al ser sector de serveis, i per tant que depenen de les vendes que puguin fer als consumidors, que en bona part tenien beneficis amb el consum econòmic que feien consumidors, que majoritàriament eren en definitiva treballadors/es d'arreu, i que tenien un element més en comú: majoritàriament els consumidors són precaris/es (a Catalunya 92% nous contractes són precaris).

I la situació de por que impera el treball precari, el passat 23 d'abril, alhora ha estat el catalitzador d'una corrent d'empatia, amb un crit de dignitat de "precaris del món uniu-vos a la lluita de les precàries de l'FNAC i no hi compreu en un dels dies de més facturació: el 23 d'abril, dita diada de Sant Jordi".

La vaga trenca el que li convé a tota empresa, que quedi dins el si de les parets del centre de treball i es va dirigir als consumidors i sovint treballadors precaris, amb jornades prèvies de vaga i aquí comença la vaga viral de desprestigi de marca, fruit de publicitar la degradació de les condicions de treball, amb una pancarta davant FNAC de vaguistes “cobrar 500 euros al mes és violència”, que va crear una corrent d'empatia a milers i milers de persones que van compartir imatge via Twitter, whattsapp, telegram, Flickr, Instagram, etc. El desconeixement del director de La Razón Paco Marhuenda en rèplica a l'activista de la PAH Ada Colau sobre les condicions de treball a l'FNAC a La Sexta, van rebre una rèplica sindical contundent de CGT i un estat de consciència de l'explotació laboral, desconeixedora del grau de precarietat concreta a FNAC.

El treball comunicatiu coordinat amb la secció sindical de CGT FNAC Triangle, que tot i no ser majoritari al comitè, CGT va mantenir la vaga en solitari, a la qual hi va renunciar UGT afavorint els dictats de la multinacional. CGT posant els arguments de salaris ínfims, les denúncies per utilitzar sistemàticament incapacitat temporal dels treballadors com a causa d’acomiadament, mobbing, etc, a mitjans de comunicació que també pateixen onada de precarietat i acomiadaments, va fer que mitjans públics com TV3, 3/24, Catalunya Ràdio, entre altres, en fessin difusió a dies previs al 23 d'abril, i l'element clau és tenir el coneixement de la relació dels 80 escriptors que havia convidat a signar llibres als estands de l´FNAC El Triangle vora Plaça Catalunya, iniciant des de Twitter piulades demanant posicionament individualitzat escriptor a escriptor, si pensaven anar a signar i vendre llibres a un centre de treball amb vaga registrada per la CGT, el 23 d'abril. La reacció fou d'una massa de precaris, moviments socials, gent anònima solidària i no oblidem, també lectors, demanant als mateixos escriptors/es a favor de qui estaven, o amb les precàries FNAC o amb els explotadors de l'FNAC que els rebaixen un 15% els salaris aplicant reforma laboral aprovada per PP i CIU, i a més els retiren l'assegurança mèdica, entre altres.

I començant per l'escriptor Toni Albà(@tonialba) dient que no signaria a FNAC es van anar afegint via Twitter els escriptors/es @millonariorojo, @roccasagran, @mpsierra, @vedellconsagrat,@amoragacarmen, @jaumebarbera, @pepbras, @pgaguado, @whistplayers, @modernetdemerda, @thenewraemon, @paufarras, @buenafuente (amb la significativa xifra de 1.697.055 seguidors/es a Twitter que van rebre avís que no signaria a FNAC), @czanon, @alfredbosch, @juangomezjurado, @ristomejide (1.689.340 seguidors/es), @miguelnoguera, @paulaboneti, @ricRuizGarzon, @joanridao, @mikiesparbe, @sorluciacaram, @m_atelier, @lavolatil, @lyona_ivanova, @maximhuerta, @cskliar, @ibanyarza, @blackiebooks, @edcandaya, @jordimataviadiu, @patriciperezof, @cristina_pardo a més dels escriptors que ho van comunicar via e-mail o a través de tercers a xarxes com David Castillo, Antonio Baños, Àlex Hinojo als que cal agrair a tots ells/es l´adhesió a una vaga laboral en un dia tant significatiu i que la seva consciència a favor de que la gent que treballa en la cultura no pot ser amb explotació laboral com a l´FNAC i que els seus lectors, de ben segur, també ho van agrair.

Es va reforçar la campanya amb etiquetes twitter #vagaFNAC i #nosignisalFNAC reforçat amb eina colaborativa Titanpad per relacionar els escriptors que es van anar afegint va crear una viralitat i un impuls de la vaga laboral a vaga social viral, que cada nova adhesió d'escriptor/a publicitava la vaga als respectius seguidors/es i que hi havia alternatives de comprar llibres en altres llibreries i cooperatives que a l´FNAC.

El salt a vaga viral definitiu fou el continu de vídeos virals que demanaven no comprar a l'FNAC i solidaritzant-se amb la vaga de les precàries de l'FNAC com El Sobrino del Diablo, Fernando, del grup Reincidentes, Miguel Costas, de Siniestro Total, David Fernández (CUP), Joan Tardà (ERC), David Caño (poeta), Daniel Higiénico (Cantautor), Pau Llonch (PAHC Sabadell i Seminari Taifa), Cesc Freixas (Cantautor) i Ada Colau (PAH) que va donar empenta final perquè 23 d'abril FNAC El Triangle fos la vaga dels precaris amb #FNACexplota, perquè als seus llocs de treball encara no s'han organitzat sindicalment tot i patir condicions similars, però hi havia una presa de consciència social en nom de tots els precaris, de donar-hi recolzament a allò que FNAC li feia més pànic, enfonsar la recaptació econòmica de venda de llibres i d'altres productes via vaga de consum social, en un dels dies de més vendes, el 23 d'abril massivament compartida via missatges amb mòbil amb Whattsapp i resta de xarxes socials, essent Trending Topic a l'Estat en un dia clau com el 23 d'abril.

Les treballadores de l'FNAC, ja fa massa anys que pateixen rotació constant, precarització condicions de treball, pressions per fer socis i venda d'assegurances i productes, a canvi de sous pròxims al Salari Mínim Interprofessional, que fa que actualment un 60% de la plantilla cobri al voltant de 500 euros en jornada a temps parcial, a 7,75 euros l'hora.

La CGT l'FNAC ja ha dut denúncies a Inspecció de treball per moobing, per acomiadaments per escrit per baixa laboral, rotació per impedir estabilitat de plantilla i sotmesos a un conveni de grans superfícies signat per sindicats grocs majoritaris FASGA i FETICO, que van ampliar 28 hores anuals de treball sense pagar-les, fet que a FNAC laboralitza diumenges i festius gratis, a més d'eliminar plusos de festius, i gràcies a la dignitat de la CGT FNAC, s'ha fet trontollar a aquesta multinacional francesa, que té com a màxim accionista a François Pinault, una de les 100 fortunes més grans del món, a base de precaritzar i retallar salaris a treballadors.

I el passat 23 d'abril, qui va poder-hi ser va poder observar el centre de treball buit de compradors, significatiu seguiment de plantilla, només tapada amb directius d'altres tendes aquell dia, i que la resta dels 80 escriptors/es que tenien previst assistir-hi, durant l'horari de vaga de CGT no varen signar llibres, fent el buit a la multinacional FNAC, no assistint a la signatura dels seus propis llibres en solidaritat amb la vaga com és el cas de @Arcadi42, @juditmasco, @GabiMartnez, @Episodios_AG, @CarlaMonteroM, @forges, @Rocioramos_paul, @Rivasbarrs, @CoiaValls, @jaumeclotet, @elsapunset, @ben_brooks, @martaltes, @DoloBeltran, @ManuelCuyas, @BolinchesIPAB, @LUJAN_AR, @BeaRoqueT, @AmandaLPostre, @martigironell, @SimoClara , @albertvillaro , @ChristianG_7, @frmiralles, @DiazCortesJorge, @krapolis, @Marc_Cornet, @JoelDicker, @SaraRattaro, @FlaviaCompany, @marcoschicot, @nadalrafel, @mparodiazll, @josefajram i @JVidalBiosca entre altres, una exitosa vaga de firmes d´escriptors, que va tenir d'altres que van assistir a concentració en solidaritat com Julià de Jodar i Manuel Delgado.

I ara els directius de l'FNAC ja saben que botigues buides el 23 d'abril i baixada de vendes, que la vaga de consum encara continua perquè mentre no es faci un gir, el desprestigi de marca FNAC ja està associada a la precarietat i l'explotació laboral per la pressa de consciència que a l'FNAC i a qualsevol lloc on hi hagi condicions d'explotació laboral s'abstenen de comprar-hi i que comprar-hi és sinònim de consumir a qui fomenta la precarietat i condicions indignes. La única alternativa viable que tenen és acceptar reunir-se amb els representants de CGT FNAC per revertir les condicions actuals per recuperar drets laborals i salaris dignes a ple Segle XXI i fer que els i les treballadores de l'FNAC surtin de la pobresa laboral que se’ls sotmet.

La millor inversió per FNAC és tenir treballadors estables, amb salaris i condicions molt superiors al conveni de grans superfícies, el preu mínim que exigeixen els qui han deixat d'anar a comprar a l'FNAC i milers de persones que han seguit i participat en aquesta vaga viral, que de ben segur, n'hi haurà d'altres arreu on hi hagi precarietat i explotació laboral.

* Moisès Rial (@llibertats). Secretari de Comunicació CGT Catalunya. Article publicat al núm. 161 de la revista Catalunya